کنکور همزمان در چند رشته

کنکور همزمان در چند رشته

متاسفانه در نظام آموزشی ما وقت و انرژی کافی برای کشف استعدادها و علایق شغلی آینده‌ی دانش‌آموزان صرف نمی‌شود. از طرفی استرس کنکور و فشار دروس، مجال تحقیق جامع و منطقی فکر کردن را از دانش‌آموز صلب می‌کند و انتخاب رشته چه در مقطع دبیرستان و چه در دانشگاه با عجله انجام می‌گیرد. شرکت در چند کنکور همزمان، گزینه‌های بیشتری را در اختیار داوطلب قرار می‌دهد و وی می‌تواند پس از کنکور و با خیالی آسوده انتخاب خود را برگزیند و آینده‌اش را رقم بزند.

از طرفی گهگاه فرد داوطلب به رشته‌ی دیگری علاقه‌مند است و به دلیل مخالفت یا تمایل خانواده‌اش در رشته‌ی دیگری تحصیل می‌کند، اما دوست دارد شانس خود را نیز برای قبولی در رشته‌ی موردعلاقه‌اش امتحان کند. از این‌ رو از دغدغه‌ها و سوالات متداول دانش‌آموزان کنکوری این است که آیا می‌توان در چند رشته به‌ طور هم‌زمان کنکور داد؟ و در یک سال در کنکور همزمان در چند رشته‌ی مختلف می‌توان شرکت کرد؟

گروه‌های آزمایشی آزمون سراسری

گروه‌های پنج‌گانه آزمون سراسری شامل پنج رشته‌ی؛ ریاضی و فیزیک، تجربی، انسانی، هنر، زبان است که به سه رشته‌ی ریاضی، تجربی و انسانی به‌ اصطلاح گروه‌های آزمایشی اصلی و به رشته‌های هنر و زبان، گروه آزمایشی شناور اطلاق می‌شود. نتیجه‌ی قبولی در کنکور در هر یک از رشته‌های بالا به عوامل متعددی ازجمله ضرایب زیرگروه‌های آن‌ها بستگی دارد. دروس تخصصی برای هر رشته‌ای و هر زیرگروهی در کنکور ضریبی متفاوت دارد. خب حالا این سوال پیش می‌آید که کدام‌یک از رشته‌های بالا را می‌توان در کنکور همزمان امتحان داد؟

کنکور همزمان چیست؟ آیا می‌توان به طور همزمان در چند رشته تحصیلی امتحان داد؟

چراکه نه! هر داوطلب کنکور می‌تواند در دو کنکور سراسری شرکت کند و اکثر داوطلبان در دو رشته‌ی کنکوری ثبت‌نام می‌کنند؛ اما ثبت‌نام در این دو رشته شرایطی دارد.

معمولا سوال می‌شود که می‌توان در کنکور هر دو رشته‌ی ریاضی و تجربی شرکت کرد؟

در پاسخ باید بگویم که خیر. متاسفانه امکان شرکت هم‌زمان در دو کنکور  گروه‌های آزمایشی اصلی (ریاضی، انسانی و تجربی) وجود ندارد و فرد می‌تواند حداکثر در یک گروه آزمایشی اصلی و یک گروه آزمایشی شناور کنکور دهد. برای مثال به‌طور هم‌زمان در کنکور ریاضی و زبان آزمون دهد.

آیا می‌توان به طور همزمان در دو رشته‌ی دانشگاهی تحصیل کرد؟

امکان تحصیل در دو رشته‌ی تحصیلی در دوره‌ی روزانه وجود ندارد؛ اما اگر فرد مصر به تحصیل در دو رشته‌ی متفاوت باشد، می‌تواند علاوه بر شرکت در کنکور سراسری برای مقطع کارشناسی، در کنکور دانشگاه آزاد، پیام نور، دانشگاه غیرانتفاعی و غیره نیز شرکت کند و علاوه بر تحصیل در یک رشته‌ی تحصیلی در دوره‌ی روزانه، در رشته‌ی دیگری در یکی از مراکز فوق نیز به تحصیل بپردازد. به شرطی که دانشگاه مربوطه به‌ عنوان دانشگاه دوم فرد محسوب شود.

چگونه می‌توان در کنکور زبان شرکت کرد؟

همان‌طور که گفته شد، زبان جزو گروه‌های آزمایشی شناور است یعنی شما می‌توانید در کنار کنکور ریاضی، تجربی یا انسانی در کنکور زبان نیز شرکت کنید. در کل داوطلبان کنکور زبان نیز به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ کسانی که زبان را به‌ عنوان رشته‌ی اصلی خود در کنکور در نظر می‌گیرند و افرادی که دوست دارند شانس و رتبه‌ی خود را در این کنکور محک بزنند.

قطعا کسی دوست ندارد یک سال دیگر را صرف خواندن برای کنکور و مرور دروس تکراری کند از این‌ رو، داوطلبان کنکور زبان اکثرا از دسته‌ی دوم می‌باشند. گهگاه برای دانش‌آموزان کنکوری این سوال پیش می‌آید که چطور می‌توان در کنار کنکور ریاضی، تجربی یا انسانی در کنکور زبان نیز ثبت‌نام کرد؟

در واقع ثبت‌نام در کنکور زبان همانند ثبت‌نام در کنکور سراسری رشته‌های دیگر است و کافی است در روز ثبت‌نام برای کنکور سراسری برای شرکت در آزمون زبان نیز اقدام کرده و هزینه‌ی مربوطه را پرداخت کنید.

کنکور زبان دارای دو دفترچه‌ی عمومی و اختصاصی است که دروس دفترچه‌ی عمومی شامل مباحث زبان و ادبیات فارسی، زبان عربی، فرهنگ و معارف اسلامی (دین و زندگی) و زبان خارجی است. زبان خارجی شامل زبان‌های انگلیسی، آلمانی، فرانسه، روسی و ایتالیایی است و شما می‌توانید یکی از این زبان‌ها را به‌ دلخواه در روز ثبت‌نام انتخاب کنید. در این ‌صورت تمامی سوالات زبان خارجی و زبان اختصاصی که در دفترچه‌ی اختصاصی قرار دارد، به آن زبان مطرح خواهد شد. همچنین اگر شما پیرو دین دیگری به‌ جز اسلام هستید، با قید این موضوع در روند ثبت‌نام، سوالات شما از دین مربوطه طرح خواهد شد.

در رابطه با قبولی در کنکور زبان باید بگویم که زیرگروه‌های زبان به چهار دسته‌ی اصلی تقسیم می‌شوند و قبولی در هر یک از این زیرگروه‌ها با ضرایب کسب‌شده در دروس کنکور رابطه‌ی مستقیم دارد. به‌ طور کلی ضریب زبان اختصاصی (انگلیسی، آلمانی، روسی، فرانسه و ایتالیایی) در هر زیرگروه 4 و ضرایب دروس دیگر به‌ این‌ ترتیب است:

  • زبان و ادبیات فارسی - 4
  • زبان عربی - 2
  • زبان خارجی - 4
  • فرهنگ و معارف اسلامی - 3

چگونه می‌توان در کنکور هنر شرکت کرد؟

رشته‌ی هنر از دیگر رشته‌های شناور کنکور است و علاوه بر هنرستانی‌ها، داوطلبان خوش‌ذوقی که در این زمینه بر حسب علاقه مطالعات زیادی داشته‌اند، نیز می‌توانند در کنار رشته‌ی نظری دبیرستان خود، شانس خود را برای قبولی در این آزمون محک بزنند. بر خلاف تصور عموم قبولی در کنکور هنر کار چندان آسانی نیست و نیازمند پشتکار و دانش بنیانی است. علاقه‌مندان به این رشته برای ورود به برخی از رشته‌های دانشگاهی همچون آهنگسازی و مجسمه‌سازی، باید علاوه بر کنکور در آزمون عملی مربوطه که ضریب و امتیازی جداگانه دارد نیز شرکت کنند.

کنکور هنر نیز همانند کنکور رشته‌های دیگر دارای دو دفترچه عمومی و اختصاصی است. مواد امتحانی دفترچه عمومی به همراه ضرایب آن‌ها به شرح زیر است:

  • زبان و ادبیات فارسی - 4
  • زبان عربی - 2
  • فرهنگ و معارف اسلامی - 3
  • زبان خارجی - 2

اگرچه دروس عمومی کنکور هنر در بین تمامی رشته‌ها مشترک است، اما دروس اختصاصی این رشته بسیار متفاوت بوده و فرد داوطلب برای قبولی در دانشگاهی مقبول، می‌بایست به این دروس تسلط کافی داشته باشد. دروس اختصاصی کنکور هنر به شرح زیر است: (لازم به ذکر است ضرایب کنکور هنر برای 5 زیرگروه متفاوت این رشته متغیر است)

  • درک عمومی هنر
  • درک عمومی ریاضی - فیزیک
  • ترسیم فنی
  • خلاقیت تصویری و تجسمی
  • خلاقیت نمایشی
  • خلاقیت موسیقی
  • خواص مواد

 



نظر خود را بنویسید