معرفی رشته‌های شناور کنکور

معرفی رشته‌های شناور کنکور

احتمالا شما هم این جمله را بارها شنیده‌اید «انتخاب رشته کنکور به‌ اندازه‌ی خود کنکور اهمیت دارد». در واقع انتخاب رشته، پروسه‌ی حساسی است که نقش تعیین‌کننده‌ای در نتیجه‌ی نهایی دارد. اطلاع از پیچ‌ وخم قوانین کنکوری و انتخاب رشته قطعا می‌تواندمفید باشد. گاهی پیش می‌آید که دانش‌آموز کنکوری نتیجه‌ی دلخواهی در آزمون سراسری رشته‌ی خود کسب نمی‌کند، اما نباید سریع تسلیم شد!

رشته های شناور کنکور بعضا مانند ریسمان نجاتی به داد داوطلب رسیده و وی را از دردسر کنکور مجدد، نجات می‌دهند. با این‌ همه، نباید به‌ هیچ‌ وجه این رشته‌ها را دست‌ کم گرفت! در این مقاله با ما همراه باشید و بیشتر درباره‌ی رشته‌های شناور کنکور اطلاعات کسب کنید.

منظور از رشته‌های شناور کنکور چیست؟

رشته‌های شناور کنکور، درواقع برخی رشته‌های دانشگاهی هستند که شما می‌توانید از هر رشته‌ای که در دبیرستان تحصیل کرده‌اید (ریاضی، تجربی و انسانی)، به آن‌ها وارد شوید. متاسفانه باور غلطی که در بین اولیا و دانش‌آموزان جا افتاده، این است که این رشته‌ها اهمیت و آینده‌ی چندانی ندارند. این در حالی است که بسیاری از افراد موفق و مدیران کاردان در سراسر دنیا در چنین رشته‌هایی تحصیل کرده‌اند.

 رشته‌های شناور دوره کارشناسی عبارت‌اند از:

  • رشته اقتصاد
  • رشته روانشناسی
  • رشته تربیت بدنی
  • رشته حسابداری
  • رشته مدیریت

 

رشته اقتصاد

 اقتصاد از جمله رشته‌های پرطرفدار در جهان است که متصدیان زیادی دارد و از بازار کار نسبتا خوبی نیز در داخل کشور برخوردار است. گرایش‌های دوره کارشناسی رشته‌ی اقتصاد شامل؛ اقتصاد نظری، اقتصاد بازرگانی، اقتصاد صنعتی، اقتصاد حمل‌ و نقل، اقتصاد پول و بانکداری و اقتصاد کشاورزی است که به‌ تناسب گرایش فرد در این دوره، وی می‌تواند پس از فارغ‌التحصیلی در یکی از منصب‌های متصدی بانک، کارشناسی گمرک، مدیر مالی، تحلیل‌گر مالی، کارشناس امور مالیاتی، پژوهش‌گر، مدیر فروش، مدیر بازاریابی، کارشناس بیمه و غیره و یا در بخش‌های مختلف وزارت اقتصاد، وزارت صنایع، سازمان برنامه‌ و بودجه، بانک مرکزی و مرکز آمار مشغول به کار شود.

یک اقتصاددان موفق باید از هوش اقتصادی و توانایی حل مسئله بالایی برخوردار باشد و مسائل اقتصادی را به‌ خوبی تجزیه‌ و تحلیل کند. به طور کلی، رشته‌ی اقتصاد از بهترین رشته‌های شناور کنکور است. اگر فکر می‌کنید که به این رشته علاقه‌مند هستید، سعی کنید دروس ریاضی و اقتصاد متوسطه را که نقش اساسی در قبولی این رشته دارند، به‌خوبی مطالعه کنید.

رشته روانشناسی

روانشناسی یک رشته‌ی بسیار جامع و کاربردی است و نیاز به روانشناس چه در زندگی خصوصی و چه در زندگی اجتماعی، همواره حس می‌شود. افرادی که می‌خواهند در این رشته مشغول به تحصیل و کار شوند، باید علاوه بر علاقه‌مندی از حوصله و قدرت فکری بالایی برخوردار باشند و تمایل زیادی به کمک و حل مشکلات افراد جامعه داشته باشند. از آنجایی‌ که روانشناسی یک رشته‌ی شناور است، از هر رشته‌ی نظری دوران دبیرستان، می‌توانید به این رشته وارد شوید.

بازار کار رشته‌ی روانشناسی در صورتی‌ که واقعا به آن علاقه‌مند بوده و مطالعات و دانش زیادی در این زمینه داشته باشید، خوب است و روانشناسان کاربلد از حقوق بالایی برخوردارند.

رشته تربیت بدنی

برای ورود به رشته‌ی تربیت‌بدنی، می‌توانید در کنکور رشته‌ی نظری دبیرستان چه ریاضی، چه تجربی و یا انسانی شرکت کنید و در انتخاب رشته‌ی خود تربیت‌بدنی را انتخاب کنید. رشته‌ی تربیت‌بدنی از رشته‌های شناور داغ است که حامیان زیادی بین داوطلبان دارد و قبولی در کنکور سراسری در این رشته نیز چندان مشکل نیست، اما قبولی در آن، شرایط مخصوص خود را دارد!

داوطلبان این رشته باید از سلامت کامل جسمانی برخوردار باشند. همچنین برای پذیرش در رشته تربیت‌بدنی، آقایان باید حداقل بالای ۱۶۵ و خانم‌ها بالای ۱۵۸ سانتی‌متر باشند. پس از دارا بودن شرایط فوق و قبولی در کنکور از افراد برای شرکت در آزمون عملی دعوت به عمل می‌آید.

آزمون عملی رشته‌ی تربیت‌بدنی دارای دو مرحله‌ی مقدماتی و تخصصی است و تنها داوطلبانی که در کنکور سراسری این رشته را انتخاب کرده‌اند، می‌توانند در مرحله‌ی دوم این آزمون شرکت کنند. لازم به ذکر است که برای شرکت در آزمون عملی تربیت‌بدنی، باید به‌ صورت جداگانه ثبت‌نام کنید و هزینه‌ای نیز برای دریافت کارت ورود به آزمون پرداخت کنید. زمان برگزاری آزمون عملی نیز توسط سازمان سنجش اعلام می‌شود. داشتن آمادگی جسمانی بالا نقش مهمی در قبولی آزمون عملی تربیت‌بدنی دارد.

فارغ‌التحصیلان رشته‌ی تربیت‌بدنی می‌توانند به‌ عنوان مدرس تربیت‌بدنی در مدارس و مراکز آموزشی و یا به‌ عنوان مربی در سازمان ورزش و باشگاه‌های آزاد فعالیت کنند. درکل آینده‌ی شغلی رشته‌ی تربیت‌بدنی بد نیست و میزان آمار بیکاری فارغ‌التحصیلان این رشته بسیار کم است. همچنین افرادی که مهارت‌های بالایی را در یک رشته‌ی خاص ورزشی کسب کنند، راحت‌تر به تیم ملی جذب می‌شوند.

رشته حسابداری

با رشته‌ی حسابداری، علم اعداد و ارقام بیشتر آشنا شوید! رشته‌ی حسابداری مانند سایر رشته‌هایی که عنوان کردیم، یک رشته‌ی شناور است؛ یعنی می‌توان توسط کنکور هر یک از رشته‌های نظری دبیرستان، به تحصیل در این رشته مشغول شد.

همان طور که می‌دانید بازار شغلی رشته‌ی حسابداری خوب است و تمامی کسب‌وکارها چه کوچک و چه بزرگ، به حسابدار نیاز دارند. داوطلب و فارغ‌التحصیل رشته‌ی حسابداری باید از دقت و هوش ریاضی بالایی برخوردار باشد و به کارهای اداری علاقه داشته و از کارهای یکنواخت زده نشود. از این‌ رو، اگر فرد تنوع‌گرایی هستید و یا از کارهای پشت‌ میزی لذت نمی‌برید، تحصیل در این رشته به شما پیشنهاد نمی‌شود.

ریاضیات نقش اساسی را در قبولی در رشته‌ی حسابداری ایفا می‌کنند. اگر در کنکور درصد ریاضی بالایی کسب کرده باشید، شانس زیادی برای قبولی در دانشگاه‌های دولتی خواهید داشت.

رشته مدیریت

در آخر این مطلب، به معرفی یکی از شیرین‌ترین رشته‌های شناور کنکور می‌پردازیم. امروزه مدیریت، یکی از رشته‌های پرطرفدار جهانی است و آینده‌ی خوبی چه از لحاظ تحصیلی و چه ازلحاظ شغلی دارد. در واقع مدیریت عملی است که افراد را برای رسیدن به اهداف مطلوب، به‌ وسیله‌ی حداقل امکانات موجود و به‌ طور کارآمد سازمان‌دهی می‌کند. عملکردهای مدیریتی عبارت‌اند از:

  • برنامه‌ریزی،
  • سازمان‌دهی
  • هدایت و کنترل سازمان یا نهاد (گروهی متشکل از دو یا چند نفر) و 
  • تلاش برای رسیدن به هدف

شاخه‌های مدیریتی را به طور کلی می‌توان به دسته‌های زیر طبقه‌بندی کرد:

  • مدیریت منابع انسانی
  • مدیریت منابع مالی
  • مدیریت منابع فناوری
  • مدیریت منابع طبیعی

فردیکه می‌خواهد به‌ عنوان مدیر یک سازمان یا دست‌کم یک گروه کوچک فعالیت کند، باید از اعتماد به‌ نفس بالایی برخوردار باشد و تاثیر و نفوذ بالایی در روحیات و افکار افراد داشته باشد. برای قبولی در رشته‌ی مدیریت، سعی کنید به دروس ریاضی، آمار، اقتصاد و زبان انگلیسی دوران دبیرستان تسلط کافی و لازم را داشته باشید. 

 



نظر خود را بنویسید