اهمیت دوران جمع‌بندی کنکور

اهمیت دوران جمع‌بندی کنکور

دوران جمع‌بندی کنکور از مهم‌ترین و طلایی‌ترین روزهای یک داوطلب کنکوری به شمار می‌رود که نقش مهمی در کاهش استرس، دستیابی به یک نتیجه‌ی خوب و در نهایت موفقیت وی در این آزمون سرنوشت‌ساز دارد. جمع‌بندی، همان‌طور که از نامش پیداست؛ یک استراتژی مطالعاتی برای جمع‌وجور کردن اطلاعات در ذهن، دستیابی به یک طبقه‌بندی مناسب، رفع آشفتگی‌ها و در نهایت دسترسی سریع و آسان به مطالب ذهنی می‌باشد. در این مقاله قصد داریم به نحوه‌ی جمع‌بندی دروس دبیرستان، اهمیت دوران جمع‌بندی و نکاتی از این‌ قبیل بپردازیم.

اهمیت دوران جمعبندی

دوران جمع‌بندی از اهمیت بالایی برخوردار است و نباید به‌ هیچ‌وجه دست‌کم گرفته شود. جمع‌بندی اگر به‌ درستی و اصولی انجام شود، آشفتگی‌های ذهنی و درسی را سامان بخشیده و یک طبقه‌بندی درست و کارآمد را به دست می‌دهد. درنتیجه‌ی این جمع‌بندی، داوطلب به شناخت صحیح‌تری از نقاط قوت و ضعف خود دست می‌یابد و می‌داند که در جلسه‌ی کنکور بر روی چه سوالاتی می‌بایست بیشتر تمرکز کرده و از وقت تلف کردن بر روی مباحثی که تسلطی بر آن‌ها ندارد، صرف‌نظر کند.

ازطرف دیگر، این آگاهی از استرس دانش‌آموز می‌کاهد و به حفظ آرامش روحی و ذهنی او کمک می‌کند. حال که قدری به اهمیت این دوران طلایی پی بردید، شاید این سوال برایتان پیش آید که چه زمانی باید برای دوران جمع‌بندی کنکور آماده شویم؟

زمان شروع دوران جمعبندی

ازآنجایی‌ که سوالات کنکور از تمامی پایه‌ها و دروس دوران دبیرستان طرح می‌شود، بهتر آن است که دانش‌آموزان در پایان هرسال و یا تعطیلات تابستانی، مدت زمانی را برای مرور و جمع‌بندی دروس همان سال و سال‌های قبل اختصاص دهند.

اما به‌ طورکلی دوران جمع‌بندی کنکور برای دانش‌آموزان پایه دوازدهم و متقاضیان نظام قدیم، به تعطیلات نوروزی و مدت‌ زمان بین امتحانات پایان‌ترم و آزمون کنکور، یعنی خرداد و تیرماه اطلاق می‌شود. این دو مرحله که هرکدام تقریبا به دوهفته می‌انجامند، تنها و آخرین زمان یک دانش‌آموز سال پایانی برای جمع‌بندی کلیه مطالب به شمار می‌روند.

چگونه برای کنکور جمعبندی کنیم؟

برای این‌که بتوانید مروری بر تمامی مطالب دروس پایه و سال آخر داشته باشید، باید خودتان یا به کمک یک مشاور تحصیلی (می‌توانید از مشاور مدرسه‌ی خود مشورت بگیرید) یک برنامه‌ی دقیق و جامع را تدارک ببینید و از هیچ روز یا فرصتی در دوران جمع‌بندی دریغ نکنید.

مرحلهی اول جمعبندی برای کنکور

تعطیلات نوروزی اولین مرحله‌ی دوران جمع‌بندی است. این تعطیلات فرصت خوبی برای یادآوری و مرور دروس سال‌های قبل است. ازآنجایی‌ که دانش‌آموزان در دی‌ ماه به تسلط کافی در دروس نیمسال اول دست می‌یابند، می‌توانند این ایام را با خیالی آسوده به دروس پایه اختصاص دهند و نقاط قوت و ضعف خود را تقویت کنند. داوطلبانی که قصد دارند برای بار دوم در کنکور سراسری شرکت کنند، نیز می‌توانند این رویه را در پیش گرفته و نیمه‌ی اول سال را به دروس سال آخر و ایام نوروز را به مطالب سال‌های قبل اختصاص دهند.

سعی کنید در این روزها در کنار مطالعه‌ی محتوای دروس و درک مطالب آن‌ها، مهارت تست‌زنی خود را نیز تقویت کنید و پس از هر مبحثی که مطالعه می‌کنید، مدت زمانی را به این امر اختصاص دهید.

 متاسفانه رفت‌وآمدها و تفریحات سرگرم‌کننده‌ی ایام نوروز ممکن است، باعث برهم زدن حواس و تمرکز دانش‌آموزان شده و آن‌ها را از عمل به اهداف و اولویت‌های خود بازدارد. از همین رو در ادامه‌ی مطلب راهکارهای موثری را جهت افزایش تمرکز داوطلبان در این تعطیلات و به کل دوران کنکور ارائه می‌دهیم.

راهکارهای افزایش تمرکز حواس

تمرکز حواس از لازمه‌های موفقیت در هر کاری است. برای این‌ که به اهداف خود دست یابید، باید تمام حواستان را در کار خود متمرکز کرده و از عوامل منحرف‌کننده ذهن دور بمانید. خواندن توصیه‌های پایین برای افزایش تمرکز در هنگام درس‌ خواندن و سایر اقدامات روزانه خالی‌ از لطف نیست.

  • وقتی میلی به انجام کاری ندارید و خود را به‌ زور محدود به درس‌ خواندن می‌کنید، ذهن شما همواره به دنبال یک عامل انحرافی یا راه فرار می‌گردد تا از شر این عمل اجباری خلاص شود. انگیزه‌تان را برای کارهای خود حفظ کنید و اهداف خود را فراموش نکنید. هنگامی‌ که خسته و کلافه شدید به خودتان استراحت دهید و دوباره با انرژی‌تر دنباله‌ی کارها و برنامه‌ی خو را بگیرید.
  • از موانع تمرکز و حواس‌پرتی‌ها دوری کنید. اینترنت فضای جذابی است که ممکن است بدون این‌ که متوجه شویم، ساعت‌ها ما را درگیر خود کند. در هنگام درس‌ خواندن، وای‌فای را خاموش کنید و گوشی را جایی دور از دسترس نگاهتان بگذارید. مکان‌های آرام و ساکت بهترین جا برای تمرکز و درس‌خواندن است.
  • فعالیت‌های ورزشی، مدیتیشن، گوش‌ کردن به موسیقی‌های آرام‌بخش و … همگی به آرام‌تر شدن دغدغه‌ها و فشارهای ذهنی و افزایش قدرت تمرکز کمک می‌کنند. بررسی‌ها نشان داده است؛ مصرف میزان مناسب کافئین روزانه نیز در رفع خستگی و افزایش تمرکز تأثیرگذار است.

مرحله‌ی دوم جمع‌بندی برای کنکور

پس از پایان دوره‌ی اول جمع‌بندی، مرحله‌ی دوم این دوران که به تبعات از اهمیت بیشتری برخوردار است، به روزهای پایانی خرداد ماه و اوایل تیر اطلاق می‌شود. داوطلب کنکوری می‌بایست تا آن زمان و به‌ خصوص در امتحانات خرداد ماه به تسلط کافی نسبت به دروس سال آخر دست‌ یابد و این دوران را به جمع‌بندی کلی و مرور مطالب مهم اختصاص دهد.

بسیاری از داوطلبان به دلیل استرس ناشی از کنکور و خستگی پس از امتحانات، از این روزها غافل می‌شوند و یکی از بهترین فرصت‌های خود را از دست می‌دهند. از این‌ رو، کسانی‌که روزهای پایانی را از دست نداده و سرسری نمی‌گیرند، بر دیگران پیشی گرفته و نتیجه‌ی بهتری کسب می‌کنند. اگر مصاحبه‌هایی که با رتبه‌های برتر انجام می‌شود را مطالعه کنید، تمامی آن‌ها به اهمیت دوران جمع‌بندی، حفظ آرامش و دوام مطالعه در این دوران و به‌ خصوص روزهای پایانی اشاره می‌کنند.

در برنامه‌ریزی مرحله‌ی دوم دوران جمع‌بندی به نکات زیر توجه کنید و آن‌ها را در برنامه‌ی خود لحاظ کنید:

  • در آزمون‌های آزمایشی شرکت کنید. آزمون‌های آزمایشی استاندارد، که معمولا فراخوان ثبت‌نام برای آن‌ها در مدارس صورت می‌گیرد، با شبیه‌سازی فضای کنکور از استرس شما در روز کنکور می‌کاهند.
  • کنکور سال‌های قبل را بررسی کنید. مطالعه و بررسی سوالات کنکورهای سال قبل، به آشنایی هر چه بیشتر شما با طراحی و مدل کلی سوالات این آزمون کمک می‌کند.
  • نقاط قوت خود را تقویت کنید. روزهای پایانی کنکور، فرصت مناسبی برای یادگیری مطالب جدید نیست! زیرا این مطالب ممکن است در ذهن آشفتگی ایجاد کرده و به تشویش و استرس شما دامن بزنند. در این ایام سعی کنید، مطالب مهمی را که تسلط بالا یا نسبی بر روی آن‌ها دارید، مرور کرده و نقاط قوت خود را تقویت کنید.
  • در آخر، از خواب و تغذیه‌ی مناسب و کافی برخوردار شده و آرامش و خودباوری خود را از دست ندهید.

 



نظر خود را بنویسید