سبک یادگیری شما چیست؟

سبک یادگیری شما چیست؟

سبک یادگیری شما چیست؟ با کدام‌یک از این روش‌ها بهتر یاد می‌گیرید؟

شاید برای شما هم اتفاق افتاده که بعد از انجام یک کار ساده مثل نوشتن روی کاغذ یا مشاهده ویدئو متوجه شوید که روند یادگیری شما بهینه‌تر شده است و به عبارت ساده‌تر بهتر از قبل یاد می‌گیرید. در واقع‌، می‌توان گفت آن روش سبک مختص شما برای یادگیری است. به طور کلی ۱۰ سبک مختلف یادگیری وجود دارد که احتمالاً شما در یکی از این دسته‌ها قرار می‌گیرید.

سبک‌های مختلف یادگیری از اواسط دهه ۷۰ محبوبیت پیدا کردند و از آن زمان، این مفهوم بر نحوه درک و آموزش تأثیر می‌گذارد. درست مانند روش‌های مختلف آموزشی، بسیاری از افراد معتقدند که روش‌های مختلفی برای یادگیری و درک اطلاعات جدید وجود دارد.

در کنار این پیشینه‌ی دور و دراز، برخی از افراد نیز انتقادهایی به این سبک‌های یادگیری دارند. بااین‌حال، اکثر مربیان و والدین و حتی خود افراد به دنبال پیداکردن سبک خاص یادگیری خود یا فرزندانشان هستند تا به یادگیری بهتر کمک کنند.

در ادامه‌ی این متن، ما به معرفی انواع مختلف سبک‌های یادگیری می‌پردازیم. آن‌ها را بررسی کنید و ببینید کدام‌یک از این روش‌ها با شما سازگارتر است.

یادگیرندگان بصری

این افراد کسانی هستند که با مشاهده و دیدن بهتر یاد می‌گیرند. تصاویر، نمودارها و ویدئوها در درک سریع‌تر و بهتر اطلاعات به فرد کمک می‌کنند. این افراد معمولا بعد از شنیدن یک مبحث جدید آن را به‌ صورتی به تصویر، نمودار، الگوریتم یا لیست تبدیل می‌کنند تا محتواها را بهتر به‌خاطر داشته باشند.

توصیه‌هایی که می‌توانیم برای شما داشته باشیم، این است که به هنگام مطالعه حتما یادداشت‌برداری کنید، خلاصه‌برداری‌های خود را به‌صورت علائم، شکل‌ها، الگوریتم‌ها و محتواهای لیستی درآورید.

یادگیرندگان شنیداری

اگر جزو افرادی هستید که بیشتری چیزهایی که می‌شنوید در خاطرتان می‌ماند، شما یک یادگیرنده‌ی شنیداری محسوب می‌شوید. این افراد معمولا هرآنچه را که در سر کلاس یا در رویدادها و سخنرانی‌ها می‌شنوند، به‌ خاطر دارند. از همین رو، علاقه‌ی چندانی به یادداشت‌برداری و جزوه‌نویسی ندارند.

یادگیرندگان شنیداری معمولا باهوش‌تر از بقیه به نظر می‌رسند، چون داده‌ها را سریع پردازش می‌کنند و به‌ سرعت یاد می‌گیرند. بهترین روش برای یادگیری این افراد استفاده از ابزارهای متناسب با صدا است. به‌ عنوان‌ مثال، زمانی که دیگران در کلاس یادداشت‌برداری می‌کنند، شما بهتر است صدای کلاس را ضبط کنید، برای یادگیری مباحث جدید از پادکست‌ها و فایل‌های صوتی استفاده کنید.

سبک یادگیری کلامی (زبانی)

برخی از افراد عاشق کلمات هستند، چه در گفتار و چه در نوشتار. هر زمانی که این افراد را می‌بینید، احتمالا در حال خواندن یک کتاب و یا یک روزنامه هستند. این افراد عاشق خواندن و نوشتن هستند، دایره‌ی واژگان گسترده‌ای دارند و معمولا در بحث‌ها و صحبت‌های گروهی بهترین عملکرد را دارند.

بهترین توصیه برای یادگیری بهتر شما این است که در کلاس‌هایی حضور پیدا کنید که بحث آزاد دارند، در کلاس یا هر دوره‌ای نظرات خود را به طور مرتب با آموزش‌دهنده در میان بگذارید و تلاش کنید تا بحث را به جاهای عمیق‌تر بکشانید و درک خود از مطلب مربوطه را افزایش دهید.

سبک یادگیری حرکتی

همان طور که از نام این سبک یادگیری مشخص است، افرادی با این سبک یادگیری اغلب در کلاس‌های عملی بهتر یاد می‌گیرند. ورزش و فعالیت‌های بدنی نقش بسیار مهمی در زندگی این افراد دارد.
این افراد زمانی که چیزی را لمس می‌کنند، آزمایش می‌کنند و نتیجه را می‌بینند، بهتر یاد می‌گیرند.

توصیه برای این افراد این است که به سراغ رشته‌های عملی بروند و یا به‌ گونه‌ای تئوری‌ها را به شکل آزمایش برای خود طراحی کنند تا روند یادگیری خود را تسریع بخشند.

یادگیرنده‌های منطقی (ریاضی)

مطمئنا شما هم در دوره‌ی تحصیل خود، افرادی را دیده‌اید که مهارت‌های ریاضیاتی آن‌ها بسیار فراتر از سایر دروس‌شان است، در حالی‌ که این گزینه برای بسیاری از افراد دیگر برعکس است. به‌ سادگی می‌توان تشخیص داد که سبک یادگیری این فرد سبک منطقی یا ریاضیاتی است.

سبک یادگیریِ منطقی – ریاضیاتی (Mathematical Logical Learning Style) یکی از هشت نوع سبک‌های یادگیری یا هوش یادگیری است که در نظریه هوش‌های چندگانه روان‌شناس مطرح آمریکایی هاوارد گاردنر تعریف شده‌اند. سبک یادگیری منطقی – ریاضیاتی به توانایی فرد در استدلال کردن، حل مسائل، و یادگیری با استفاده از اعداد، اطلاعات بصری انتزاعی، و تحلیل علت و معلولِ روابط، اشاره می‌کند. یادگیرنده‌هایی که سبک منطقی – ریاضیاتی دارند، افرادی روشمند هستند و با ترتیب خطی یا منطقی فکر می‌کنند.

برنامه‌نویسی، علوم پایه و ریاضیات مناسب‌ترین رشته‌های تحصیلی برای این افراد هستند و اگر در چنین رشته‌هایی مشغول به تحصیل باشند، به‌ احتمال زیاد عملکرد بسیار بهینه‌تری خواهند داشت.

سبک یادگیری اجتماعی (بین فردی)

یادگیرنده‌های بین فردی اشخاصی مردمی هستند. آن‌ها از هدایت کردن گروه‌ها، مشارکت در پروژه‌های یادگیری گروهی و ارتباط با دیگر دانش‌آموزان و بزرگسالان لذت می‌برند. آن‌ها از فعالیت‌های مدرسه‌ای مانند نمایش، سخنرانی و تیم‌های بحث و مجادله لذت می‌برند.

این افراد از همکاری با دیگران، طوفان فکری و بحث درباره‌ی ایده‌ها بیشتر لذت می‌برند.

یادگیرنده‌های انفرادی

افرادی با این سبک یادگیری معمولا گوشه‌ی عزلت را برمی‌گزینند و بسیار با خود خلوت می‌کنند. آن‌ها تا زمانی که به‌ تنهایی یک مبحث را کندوکاو نکنند، آن را کامل متوجه نمی‌شوند. دارندگان این سبک یادگیری اغلب افرادی مستقل و ساکت هستند، پیشنهاد این است که به هنگام یادگیری بیشتر تمرکز خود را روی نوشتن جزوه و نکات ریز کنید و سپس در شرایط بهتر آن‌ها را مرور کنید.



نظر خود را بنویسید