سوالاتی که باید از مشاور تحصیلی بپرسید

سوالاتی که باید از مشاور تحصیلی بپرسید

هر دانش‌آموز دبیرستانی برای این‌که بتواند فرصت‌های موجود برای آینده‌ی خود و بهره‌گیری از آن‌ها را به حداکثر برساند، نیازمند یک مشاور تحصیلی است. این موضوع را شاید ما، متولدین دهه‌ی ۶۰ و اوایل ۷۰ بهتر از دیگران درک کنیم. چون به جز چند نفر از دوستانمان که پشتیبانی خانواده را داشتند، مابقی خودمان برای آینده تصمیم گرفتیم و حال بعد از چندین سال تازه متوجه می‌شویم که نتایج ریزبه‌ریز تصمیمات دوران نوجوانی‌مان چه تأثیر بزرگی بر امروزمان داشته‌اند.

تصمیماتی که بدون آگاهی کافی و مشورت می‌گرفتیم و همین هم باعث شده است که این روزها کمتر کسی رضایت کافی از نقطه‌ای که در آن قرار دارد، داشته باشد.

در ادامه‌ی این مطلب می‌خواهیم به شما آموزش دهیم که چه سوالاتی را از مشاور خود بپرسید. مطمئنا پرسیدن سؤالات مناسب می‌تواند به شما کمک کند تا کمک‌های لازم را دریافت کنید.

مشاور تحصیلی می‌تواند به شما کمک کند که نقاط قوت و ضعف خود را بشناسید، با علایق و مهارت‌های خود بیشتر آشنا شوید و آن‌ها را با فرصت‌های موجود تطابق دهید. او همچنین می‌تواند در طراحی یک نقشه‌ی راه به شما کمک کند.

پیدا کردن رشته‌ی تحصیلی مناسب همسو با آرزوهایتان

من از زندگی‌ام این چیزها را می‌خواهم (یک فایل اولویت‌‌بندی‌ شده از علایق و خواسته‌های شما) به نظر شما کدام مسیر من را سریع‌تر به اهدافم خواهد رساند؟

هر شخصی رویاهای مخصوص به خود را دارد که تلاش می‌کند تا آن‌ها را به واقعیت تبدیل کند، از طرف دیگر هر شخص علایق و خواسته‌هایی هم دارد که باید از این علایق بهره بگیرد تا به آرزوهای خود دست پیدا کند. یک فایل یا کاغذ بردارید و علایق و خواسته‌های خود را اولویت‌بندی کنید. سپس از مشاور بخواهید به شما کمک کند تا بر اساس موارد مطرح شده، مسیر تحصیلی مناسبی برای خود طراحی کنید.

آیا آرزوها و اهداف من همسو هستند؟

یک مشاور تحصیلی می‌تواند یک نظر تخصصی در مورد همسو بودن یا نبودن اهداف و آرزوهای شما بیان کند. در واقع، شاید پرسیدن این سوال بتواند آنچه را که از اهداف و آرزوهای خود در ذهنتان ترسیم کرده‌اید، تغییر دهد و به شما زاویه‌ی دید متفاوت‌تری ارائه کند.

کدام رشته‌های تحصیلی می‌توانند من را به این آرزوها برسانند؟

احتمالا بعد از شناخت و آرزوهای خود، پیدا کردن رشته‌های تحصیلی که شما را به آن قله‌ها می‌رسانند، کار ساده‌ای باشد. اما مشاور تحصیلی اشراف بیشتری به این موضوع دارد و احتمالا گزینه‌های بهتری برای شما ارائه خواهد کرد.

دستیابی به موفقیت‌های تحصیلی

من احساس می‌کنم که در درس شیمی بسیار ضعیف هستم، نظر و پیشنهاد شما برای رفع این مشکل چیست؟

علاوه بر پرسیدن سوالاتی در ارتباط با کنکور، آینده تحصیلی و شغلی، می‌توانید از مشاور تحصیلی‌تان راجع‌به مشکلات فعلی‌تان همانند ضعف در درس شیمی سوال کنید و از او بخواهید راهکارهای عملی برای حل چنین مشکلاتی را برای شما تشریح کند.

من می‌خواهم به دلیل تاثیر معدل در کنکور، میزان آن را افزایش دهم، به نظر شما در چه نوع کلاس‌هایی ثبت‌نام کنم؟

مشاور شما اطلاعات کافی راجع‌به برنامه‌ی مطالعات شما دارد. علاوه‌ برآن، او اطلاعات کافی راجع‌ به کلاس‌ها و برنامه‌هایی دارد که برای سایر دانش‌آموزان موفقیت‌آمیز بوده است؛ بنابراین، با ترکیب این دو مورد، مشاور می‌تواند به شما پیشنهادت بسیار ارزشمندی ارائه کند.

هدف اصلی من موفقیت در کنکور است، به نظر شما بیشتر وقت خود را برای تست‌زنی کنار بگذارم یا خواندن کتاب‌ها به‌صورت تشریحی؟

نه‌ تنها موفقیت در کنکور، بلکه هر سوالی که شما را در دوراهی قرار داده است، می‌تواند سوالی باشد که از مشاور تحصیلی خود می‌پرسید. او بر اساس اطلاعاتی که دارد، می‌تواند بهترین راهنمایی‌ها را برای شما ارائه دهد و به یا شما به مراجعی معرفی کند که بتوانید جواب‌های مناسب‌تری بگیرید.

پلن‌هایی برای آمادگی شغلی

با مطالعه‌ی فلان رشته می‌توانم وارد چه مشاغلی شوم؟

پیدا کردن شغل مناسب اغلب اصلی‌ترین معیار انتخاب‌های رشته است. البته معیار درستی هم هست و حتما باید دانش‌آموزان از آینده‌ی شغلی رشته‌ی موردنظر خود مطلع باشند و بر اساس آن انتخاب رشته انجام دهند. اگر از آینده‌ی شغلی رشته‌ی منتخب خود اطلاعات کافی ندارید و از طریق جستجو در گوگل اطلاعات مناسبی به شما انتقال داده نشده است، می‌توانید از مشاور تحصیلی خود راجع‌به آن سؤال کنید.

میزان درآمد و موقعیت اجتماعی هر شغل چگونه است؟

سوال قبلی به‌احتمال زیاد شما را به جواب این سوال هم خواهد رساند، اما اگر جواب کاملی نگرفتید، می‌توانید سوال را مجددا به این شکل مطرح کنید.

کدام‌ یک از این مشاغل با تمامی خواسته‌های من سازگارتر است؟

احتمال این‌ که رشته‌ی دانشگاهی شما با چند شغل مرتبط باشد، بسیار زیاد است، بنابراین یک ایده‌ی خوب این است که ببینید کدام‌یک از آن‌ها با روحیات و خواسته‌های شما سازگارتر خواهد بود.



نظر خود را بنویسید