تغذیه‌ی کنکوری‌ها

تغذیه‌ی کنکوری‌ها

تغذیه‌ی کنکوری‌ها

امسال چی و چطور بخوریم؟

در مورد چگونگی غذا خوردن و اینکه برای موفقیت در کنکور چه چیزهایی را بهتر است بخوریم، صحبت‌های زیادی شنیده‌ایم ولی در این مقاله، پیشنهاداتی را که بیشتر به درد امسال ما بخورد با هم بررسی می‌کنیم:

1 سعی کنید برای تغذیه‌ی خود برنامه‌ی مشخصی داشته باشید. توجه کنید که اگر مایلید بدن شما آن گونه که می‌خواهید کار کند، باید به آن برنامه بدهید؛ یعنی اینکه ساعت خاصی را به کارهای مختلف خود اختصاص دهید. به این ترتیب بدن شما خود به خود به این برنامه منظم ساعت به ساعت عادت می‌کند و برای اجرای نیازهای شما آماده می‌شود. همیشه برای خواب و تغذیه‌ی خود ساعت مشخصی را در نظر بگیرید و آن را تغییر ندهید. مثلا سعی کنید همیشه در ساعت مشخصی صبحانه یا شام بخورید و این ساعت را تغییر ندهید. بهتر است با خانواده‌ی خود در این مورد صحبت کنید و از آن‌ها بخواهید که ساعت مشخصی را برای وقت غذا خوردن در خانه تعیین کنند و به آن پایبند باشند.

2 در مورد غذاهایی که می‌خورید، بیشتر دقت کنید! چون امسال فرصت شما محدود است و بیمار شدن شما به خاطر مسمویت و پُرخوری، باعث می‌شود که فرصت‌هایتان را به راحتی از دست بدهید، روزهایی که دیگر باز نمی‌گردند. از خوردن غذاهای نامطمئن بیرون از خانه تا جای ممکن پرهیز کنید.

3 سعی کنید تنوع غذایی داشته باشید، زیرا بدن شما به مواد گوناگونی نیازمند است که در منابع مختلف پیدا می‌شوند. خوردن میوه‌ها و سبزیجات را فراموش نکنید چون این مواد باعث تامین مواد معدنی مورد نیاز بدن شما می‌شوند. خود را مقید کنید که حتما و حتما حداقل روزی یک بار میوه بخورید. این میوه می‌تواند خیار، گوجه فرنگی، هویج، پرتقال، موز یا نارنگی باشد. از اثرات مفید خوردن یک سیب در طول روز غافل نشوید!

4 امسال خیلی به افزایش وزن خود توجه نکنید. با یک سال رعایت نکردن رژیم غذایی و خوش هیکل نبودن چیزی را از دست نخواهید داد! مدام روی وزنه نروید و به خودتان استرس ندهید؛ سال آینده، به بدن خود بیشتر می‌رسید.

5 از خودن تخم‌مرغ، آجیل به خصوص از نوع خام و غیرشور آن و عسل غافل نشوید. همیشه سعی کنید در کیف مدرسه خود، چیزی برای خوردن به همراه داشته باشید. خلاصه امسال به خودتان خوب برسید.

6 منتظر پدر و مادر برای دادن خوراکی‌های مفید نباشید. خرید کمی پسته، بادام، فندق، گردو از بقالی سر کوچه و خوردن آن‌ها در مسیر مدرسه کار سخت و دشواری نیست. لطفا تنبلی نکنید!

7 اگر وعده‌های غذایی متعدد در طول روز داشته باشید هرگز گرسنه نشده و مجبور به پُرخوری نمی‌شوید.

8 حتی اگر خیلی خسته و گرسنه هستید، غذای چرب و سنگین نخورید، چون عملا زنگ‌های مطالعاتی بعدی خود را از دست می‌دهید و حتی اگر موقع شام پُرخوری کرده باشید، بازدهی خواب و برنامه‌ی فردای خود را پایین آورده‌اید. در آخر اینکه لازم نیست تمام عادات غذایی خود را کنار بگذارید و از هزار نفر برنامه‌ی غذایی بگیرید. برنامه‌ی غذایی ثابتی داشته باشید و سعی کنید به طور صحیح غذا بخورید، به همین سادگی...!

 

منبع: کتاب "همراه من، برنامه‌ریزی هفتگی کنکور"



نظر خود را بنویسید