8 قدم طلایی تـــا موفقیت

8 قدم طلایی تـــا موفقیت

 

قدم 1) شروع حرکت

  • تصمیم‌گیری برای ایجاد یک تغییر اساسی!
  • روی هم گذاشتن اجراهای کوچک
  • می‌خواهم از زمانم حداکثر استفاده را بکنم.
  • هیچ‌گاه برای شروع کردن دیر نیست.
  • می‌خواهم برنامه‌ریزی کنم.

 

قدم 2) توشه‌ی برنامه‌ریزی 

 

قدم 3) ثبت فعالیت‌ها 

  • مهمترین اصل در برنامه‌ریزی، عادت کردن به ثبت کارهایی است که انجام داده‌اید یا قرار است انجام بدهید.
  • از امروز تصمیم بگیرید که کلیه‌ی تکالیف و وظایفی را که توسط معلمین یا به وسیله‌ی خود شما در دروس مختلف تعیین می‌گردد ثبت نمایید.
  • برنامه‌ی کلاس‌های مدرسه و برنامه‌های ثابت شخصی خود مثلا کلاس زبان و... را در برنامه‌ی هفتگی ثبت کنید.
  • هر کاری که در طول روز انجام می‌دهید مانند زمان بیدار شدن، خوابیدن، استراحت و... را ثبت کنید.
  • برنامه‌های ثابت خود مانند زمان بیدار شدن و خوابیدن، زمان رفتن یا برگشتن از کلاس‌ها را برای روزهایی که تکرار می‌شوند مشخص کنید.
  • میزان مطالعه‌ی دورس خود را با تفکیک درس به درس ثبت کنید تا بتوانید زمان اختصاص داده شده به هر درس را کنترل کنید.
  • زمان‌های تفریح و استراحت و زمان‌های تلف شده‌ی خود را با رنگ قرمز مشخص کنید تا با بزرگ‌نمایی آن‌ها، هر چه زودتر از اتلاف زمان خود جلوگیری کنید.
  • جمع زمان مطالعه‌ی فردی روز خود را بنویسید و روزهایی که مطالعه‌ی کمی داشته‌اید را با رنگی متفاوت مشخص کنید.

 

قدم 4) واحد برنامه‌ریزی: یک هفته 

هر ساعت و هر روز در برنامه‌ی هفتگی دارای ارزش منحصر بفردی است.

  • هفته‌‌‌‌‌ی مطالعاتی شما از جمعه شروع می‌شود و به پنج‌شنبه ختم می‌گردد.
  • پنج‌شنبه عصر یا جمعه صبح، زمان جمع‌بندی فعالیت‌های هفته‌ی قبل و شروع برنامه‌ریزی برای هفته‌ی پیش رو می‌باشد.
  • جمعه، روز شروع هفته‌ی مطالعاتی و مهم‌ترین روز هفته می‌باشد.
  • پنج‌شنبه عصر، زمان استراحت، تفریح، انجام وظایف خانوادگی و البته اندکی مطالعه و برنامه‌ریزی برای هفته‌ی بعد است.
  • پس از مشخص کردن برنامه‌های ثابت و اجباری هفته، مانند: کلاس‌های مدرسه، زمان‌های رفت و آمد و... باید بتوانید زمان‌های خالی هفته را با احتساب زمان کافی برای خواب مشخص کنید.
  • قرار نیست تمامی زمان‌های خالی را مطالعه کنیم یا تست بزنیم؛ چون در این صورت احتمالا سر از بیمارستان درخواهیم آورد! اما قرار است بدانیم می‌خواهیم در طول هفته از زمان‌های خالی خود چه استفاده‌هایی بکنیم!

 

قدم 5) مقدمات برنامه‎ریزی آینده‌نگر 

  • ثبت کارهای انجام شده در طول هفته از برنامه‌ریزی برای آینده مهم‌تر است.

برنامه‌ریزی برای روزهای بعد بی‌فایده است اگر...

  • ندانیم در هفته چند ساعت می‌توانیم مطالعه کنیم.
  • از زمان‌های خواب و بیداری خود در طول روزهای هفته مطلع نباشیم.
  • لیست انجام کارهای خود را کامل نکنیم.
  • به ثبت کارهای انجام شده در طول هفته عادت نکرده باشیم.

 

قدم 6) تنظیم واحد مطالعه 

بهترین واحد مطالعه، زمان ثابتی است که شما تعیین می‌کنید.

  • یکی از بهترین واحدهای مطالعه به صورت 50 تا 55 دقیقه مطالعه و 5 تا 10 دقیقه استراحت می‌باشد؛ یعنی هر واحد مطالعه را یک ساعت در نظر می‌گیریم، البته شما به این نکته توجه داشته باشید که ممکن است این مطلب برای همه یکسان نباشد و برخی از داوطلبان واحد مطالعه‌ی خود را به صورت 90 دقیقه مطالعه و 15 دقیقه استراحت در نظر بگیرند؛ زیرا معتقدند که 50 دقیقه فرصت کوتاهی است و تا فرد به تمرکز کامل برسد و در عمق یادگیری غوطه‌ور شود، زمان مطالعه تمام می‌گردد. پس بهتر است یک واحد مطالعه را مطابق میل خودتان انتخاب کنید و تا آخر سال به آن پایبند باشید.

 

قدم 7) شروع برنامه‌ریزی روزانه 

واحد برنامه‌ریزی دقیق آینده‌نگر، «روز» است.

  • برنامه‌ریزی دقیق و آینده‌نگر آخرین مرحله‌ی برنامه‌ریزی است.
  • قرار نیست شما برای تمامی روزهای هفته برنامه‌ریزی دقیق داشته باشید.
  • بهتر است برنامه‌ریزی دقیق روزانه در ابتدای هر روزو تنها برای آن روز انجام شود.
  • برنامه‌ریزی دقیق روزانه بر اساس لیست انجام کارها و ساعات خالی روز که قبلا تعیین شده‌اند، طراحی می‌گردد.

 

قدم 8) جمع‌بندی ماهانه و شروع ماه بعد 

جمع‌بندی و تحلیل عملکرد قبلی برای موفقیت در مراحل بعدی ضروری است.

  • یکی از مزیت‌های اصلی برنامه‌ریزی با جداول زمانی، امکان رجوع به فعالیت‌های انجام شده و تعیین نقاط خطا و اصلاح مشکلات احتمالی است.
  • ساعت‌های تلف‌شده‌ی خود – را که با رنگ دیگری مشخص کرده‌اید – و میزان مطالعه‌ی کسر از ایده‌آل شما باید هر ماه کاهش یابد.

 

 

منبع: کتاب "همراه من، برنامه‌ریزی هفتگی کنکور"

 

نظر خود را بنویسید