آزمون‌های چندگزینه‌ای

آزمون‌های چندگزینه‌ای

راهنمای دانش‌آموزان برای آزمون‌های چندگزینه‌ای: ساده اما در عین‌ حال پیچیده

مطالعه برای آزمون‌های چندگزینه‌ای همچون کنکور روش مخصوص به خود را دارد و کاملا با آزمون‌های تشریحی متفاوت است. در این آزمون‌ها از دانش‌آموز خواسته می‌شود تا به‌ جای این‌که به یک سوال خاص، پاسخ صحیحی از ذهن خود ارائه کند، پاسخ صحیح را از بین مجموعه‌ای از گزینه‌ها انتخاب کند.

به دلایل مختلف، دانش‌آموزان معتقدند که آزمون‌های چندگزینه‌ای آسان‌تر از آزمون‌های تشریحی هستند، شاید به این خاطر که: حتما یکی از گزینه‌ها پاسخ صحیح است و دانش‌آموزان شانس (هر چند کم) دریافت نمره یا امتیاز را دارند.

در بسیاری از امتحانات چندگزینه‌ای بر روی مقایسه‌های ساده یا تعاریف اساسی تمرکز می‌شود. آزمون‌های چندگزینه‌ای دارای سوالات زیادتری نسبت به آزمون‌های تشریحی هستند و هر سوال نمره‌ی کمتری دارد، بنابراین ریسک کمتری وجود دارد.

با این‌ حال، واقعیت این است که امتحانات چندگزینه‌ای و مهم‌تر از همه کنکور بسیار سخت‌تر از چیزی است که به نظر می‌رسد. در این آزمون‌ها دانش‌آموزان باید با طیف گسترده‌تری از موضوعات آشنا باشند. بیشتر به جزئیاتی همچون تاریخ‌ها، نام‌ها و واژگان اهمیت دهند و به‌ راحتی نمی‌توانند نظر خود را راجع‌به یک موضوع توضیح دهند.

در نهایت، تحقیقات نشان می‌دهند که دانش‌آموزان در آزمون‌های چندگزینه‌ای با خطرات و ریسک‌های بیشتری مواجه می‌شوند، مگر این‌که توانسته باشند به شیوه‌ی مناسبی برای این آزمون مطالعه کنند.

در امتحانات چندگزینهای همچون کنکور باید به موارد زیر توجه کنید:

  • مطالعه را در اولین فرصت شروع کنید

امتحانات چندگزینه‌ای بر روی جزئیات تمرکز دارند و شما نمی‌توانید با یک‌ بار مطالعه، جزئیات را به حافظه بلندمدت خود منتقل کنید. برای این کار باید هر روز اندکی یاد بگیرید و وقت کافی برای مرورهای مکرر اختصاص دهید، بدین ترتیب یک حافظه طولانی‌ مدت قابل‌ اعتماد ایجاد خواهید کرد.

  • از درک مطالب اطمینان حاصل کنید

به اصطلاحات و مفاهیم بنیادی توجه ویژه‌ای داشته باشید. در واقع، برای امتحانات چندگزینه‌ای باید هر موضوعی را از پایه و اساس یاد گرفته باشید. موضوعات، ایده‌ها و مشاهدات مختلف را به هم گره بزنید تا بتوانید به بهترین شکل به آزمون‌های چندگزینه‌ای پاسخ دهید.

برخی اوقات تعاریفی جدید در کتاب‌ها مطرح می‌شوند که ممکن است آن‌ها را به‌ درستی درک نکرده باشید، در چنین مواردی حتما برنامه‌ی مناسبی برای حل این مشکل و این ابهام در نظر بگیرید. به هیچ وجه ساده از کنار هیچ موضوعی رد نشوید.

  • به لیستها و جداول دقت کنید

همان‌طور که یادداشت‌ها و توضیحات عمومی را مطالعه می‌کنید، وقت کافی را به مطالعه‌ی لیست‌ها و جداول اختصاص دهید. به فرایندها و موضوعات چند موردی دقت داشته باشید. به دنبال شباهت‌ها و تفاوت‌ها باشید که اغلب در گزینه‌ها شاهد آن‌ها خواهید بود. به‌عنوان‌ مثال، گفته می‌شود همه‌ی موارد زیر جزو شباهت‌های دو دسته‌ی x و y هستند، به جز؟ و شما باید گزینه‌ی صحیح را از بین موارد مطرح شده، انتخاب کنید.

  • نمونه سوال حل کنید

این روزها دسترسی به نمونه سوالات کنکور سال‌های قبل بسیار ساده است. حتی برخی از آموزشگاه‌ها کل سوالات کنکور به همراه راه‌ حل آن‌ها داخل یک کتاب آماده کرده‌اند، حتما آن‌ها را خریداری کرده و مطالعه کنید. این نمونه سوالات مغز شما را برای کنکور آماده خواهند کرد و با دیدن سوالات در جلسه‌ی کنکور شوکه نخواهید شد.

با این‌که این روزها همه در آزمون‌های آزمایشی شرکت می‌کنند، اما شما می‌توانید با استفاده از این نمونه سوالات یک کنکور آزمایشی خانگی برای خود برگزار کنید.

پاسخ به سوالات چندگزینه‌ای

برای این‌که موفقیت شما در کنکور یا سایر آزمون‌های چندگزینه‌ای به حداکثر میزان خود برسد، راهکارهای مختلفی وجود دارد البته که بهترین راهکار مطالعه دقیق قبل از امتحان است. راهکار جایگزین دیگری وجود ندارد. حتی یک دانش‌آموز کاملا آماده هم ممکن است اشتباهات ناخواسته‌ای در امتحانات چندگزینه‌ای داشته باشد. نکاتی که در ادامه مطرح می‌شود، صرفا برای کاهش خطاهای انسانی در چنین آزمون‌هایی است و بدون آمادگی کافی هیچ‌ کس قادر به قبولی در آزمون نخواهد بود.

به عبارت ساده‌تر، مطالعه‌ی دقیق دروس و آمادگی برای امتحان شرط لازم و ضروری موفقیت و نکاتی که در ادامه مطرح خواهیم کرد، شرط کافی هستند.

نکات مهم

  • قبل از شروع آزمون، تمام اطلاعات موردنیاز از جمله نام، شماره شناسنامه و … را روی پاسخ‌نامه وارد کنید، معلمی وجود ندارد که دست خط شما را از دیگران شناسایی کند و ممکن است تا یک سال فرصت شرکت در کنکور را از دست بدهید.
  • موقع خواندن پاسخ‌ها، گزینه‌هایی را که مطمئن هستید، اشتباه هستند، با دست بپوشانید.
  • قبل از نگاه‌کردن به گزینه‌ها، پاسخ صحیح را حدس بزنید. تا گزینه‌ها حواس شما را پرت نکنند.
  • اگر پاسخی را که انتظار داشتید، در بین گزینه‌ها دیدید، فورا آن را انتخاب نکنید. نگاهی هم به دیگر گزینه‌ها بیندازید تا از انتخاب خود مطمئن گردید.
  • اگر در سوالی یک گزینه‌ی “هیچ‌یک از موارد بالا” یا “همه‌ی موارد بالا” را مشاهده کردید، فورا از آن رد نشوید.
  • اگر در عرض یک دقیقه نتوانستید پاسخ یک سوال را پیدا کنید، بیشتر از آن روی سوال توقف نکنید. دور آن یک خط بکشید یا هر نشانه‌ی دیگری و سپس سراغ سوال بعدی بروید. در پایان امتحان اگر زمان داشتید، برمی‌گردید و وقت بیشتری به این سوال اختصاص می‌دهید.


نظر خود را بنویسید